Wednesday, 6 February 2013

Iktibar disebalik pemergian Allahyarhamah Siti Hajar Binti Ahmad Sabir


Bismillahirrahmanirahim

Assalamualaikum ~




KUBUR ALLAHYARHAMAH SITI HAJAR WANGI KETIKA DIGALI DAN LIANG LAHADNYA TERANG | BACA KISAH MENGENAI LIANG LAHAD ALLAHYARHAMAH SITI HAJAR TERANG DAN WANGI SEMASA DIGALI.

Allahyarhamah Siti Hajar Binti Ahmad Sabir.
Menghembuskan nafas pada 8 Rabiulawal 1434.
Kemalangan kereta bersama 3 orang sahabat.
Mengalami keretakan tulang tunjang.
Al Fatihah…

Kuburnya wangi ketika digali dan liang lahadnya terang (mudah2an sebagai ganjaran amal kebaikan semasa hidup)


1) Ayah : kakak tak takut mati ke?
Hajar : tak..kakak dah sedia dah..


2) Ibu Bapa Hajar yg sentiasa tenang dengan bacaan Al- Quran dan tasbih di tangan. Dalam keadaan ini, ada sesetengah orang sibuk menyalahkan dOktOr dsb. Ketika mana jenazah hendak disOlatkan, Hujan rahmat turun seketika.

3) Arwah pernah cakap kat ayah dia, dia x sempat nak dakwah banyak2 kat semua.
(hanya 3 amalan yg dibawa ke kubur iaitu ilmu yang bermanfaat, sedekah amal jariah, dan dOa anak2 yang sOleh)
Dan Siti Hajar minta disampaikan kepada kawan2..yang dia minta maaf..atas segala salah silapnya.. tOlOng panjang2kan kepada teman2 yg mengenali dirinya khususnya. Bila dah sehat, ada sesuatu yg dia nak cerita. Apa dia ??? Maknya kata sesuatu yang mampu tingkatkan keimanan kita.
(“Kezaliman itu terbahagi kepada tiga. Pertama kezaliman tidak diampunkan Allah. Kedua kezaliman diampunkan Allah dan ketiga kezaliman yang Allah tidak ikut campur dalam hal itu. Kezaliman tidak diampunkan Allah adalah syirik. Kezaliman diampunkan Allah adalah dosa manusia ke atas dirinya dan tuhannya. Kezaliman yang Allah tidak ikut campur adalah dOsa di antara manusia dengan manusia, sehingga mereka menyelesaikannya terlebih dulu.”)
Ibu beliau memOhOn maaf kepada semua kerana sebelum ini tidak membenarkan lelaki untuk melawat, ini kerana keadaan Siti Hajar yang penuh dengan tiub untuk membantu beliau pulih dari pembedahan. 
Alhamdulillah sekarang tiub2 tersebut sudah dicabut, dan ibunya bOleh membantu beliau menutup bahagian auratnya.
(apabila dia memelihara auratnya pasti Allah memelihara keaibannya)
“Tentang kaki yg patah, saya dah tengOk x-ray. Patah berlaku pada kedua dua tulang kat betis . Tapi patahnya tidak bersepai. Ia seperti rekahan pada dinding. Jadi ia hanya simen dan tak masukkan besi. 
Menurut dOktOr, pada usia muda spt Hajar, patah begitu boleh bersambung semula dgn lebih mudah. Lebih mudah utk hjr, sewaktu tulang itu sedang dipulihkan oleh badan, dia x perlu menanggung kesakitan akibat patah tulang tersebut. Nyata Allah meringankan deritanya.”
(bila kita mudahkan jalan Allah, pasti Allah akan mudahkan kehidupan kita)
“Medium utama penjagaan/perawatan mck terhadap siti hajar ialah penggunaan air zam zam.
(“Sebaik-baik air di permukaan bumi adalah air zamzam. Padanya ada makanan yang menyegarkan dan penawar bagi segala penyakit.”)
‘Peranan saya pula sebagai ibu adalah untuk mengukuhkan keimanannya dan meletakkan pergantungan harapan penuh pada Allah. ” (ada tiga dOa yang di terima Allah secara langsung iaitu dOa orang teraniaya,dOa orang yang bermusafir dan dOa orang tua (ibu dan Bapa) terhadap anaknya)
mudah2an sedikit sebanyak dapat memberi pengajaran kepada kita sbg khalifah Allah di muka bumi ini, walaupun tidak pernah mngenalinya tetapi mengikuti perkembangannya seperti telah mengenalinya…..Al-fatihah~

sama sama kita ambil iktibar ;)

Friday, 1 February 2013

Segmen : Aku Nak Blogwalking n Follow Blog Korang

Bismillahirrahmanirahim

Assalamualaikum ~


ne 1st time jOin, nak try laa..jOm jOin !!! ;)

tarikh TUTUP : 28 Feb 2013


keleBihan Hari Juma`at

' 1 Februari 2013 '

Bismillahirrahmanirahim

assalamualaikum ~ 

salam Juma`at daripada saya Nur Haffizah Ramli Ahmat untuk muslimin & muslimat

KELEBIHAN HARI JUMA`AT ;

Daripada Abu Hurairah katanya, Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Sebaik-baik hari yang terbit matahari ialah hari Jumaat. Pada hari itu Adam diciptakan dan pada hari itu juga dia dikeluarkan dari syurga. Pada Jumaat juga kiamat akan berlaku. Pada hari itu tidaklah seorang yang beriman meminta sesuatu daripada Allah melainkan akan dikabulkan permintaannya.” (HR Muslim).

Rasulullah s.a.w bersabda, “Sesungguhnya hari Juma‘at adalah penghulu segala hari dan hari yang paling besar di sisi Allah Subhanhu wa Ta ‘ala iaitu hari yang lebih besar daripada hari raya Adha dan hari raya Fitrah, pada hari Jum‘at itu terdapat lima kejadian iaitu hari yang dijadikan Adam ‘alaihissalam dan Baginda di turunkan daripada syurga ke muka bumi, dan pada hari itu juga wafatnya Adam ‘alaihissalam, dan Allah mengurniakan satu saat di mana doa-doa dikabulkan kecuali doa-doa maksiat, dan hari Jum‘at juga akan terjadinya hari Kiamat”. (HR Ibnu Majah)

Rasulullah s.a.w bersabda, "Sesungguhnya harimu yang paling utama adalah hari Jumaat. Maka perbanyakkanlah selawat kepadaku pada hari itu, kerana selawatmu ditunjukkan kepadaku. Para sahabat bertanya: Wahai Rasulullah, bagaimana selawat kami ditunjukkan kepadamu sedangkan tubuhmu telah hancur? Rasulullah s.a.w. menjawab: Sesungguhnya Allah mengharamkan tubuh para Nabi bagi bumi (tidak hancur)." (HR Abu Daud, Nasa'i dan Ibnu Majah).

Rasulullah bersabda maksudnya : “Sesiapa yang berwuduk dan kemudian dia pergi ke masjid untuk menunaikan solat Jumaat, lalu mendengar dan tidak bercakap (ketika khutbah dibacakan), maka diampuni dosa-dosanya yang ada di antara hari Jumaat itu dan hari Jumaat berikutnya”. (HR Muslim)

Rasulullah s.a.w bersabda, "Pada hari Jumaat terdapat satu waktu, tidaklah seorang hamba Muslim memohon sesuatu kepada Allah melainkan Allah akan mengabulkannya. Carilah ia di akhir waktu selepas asar.” (HR Abu Daud)Rasulullah s.a.w bersabda, "Tidaklah seseorang Muslim itu meninggal dunia pada hari jumaat atau pada malam Jumaat melainkan Allah menyelamatkannya dari fitnah kubur (soalan di dalam kubur). (HR At-Tirmizi)Rasulullah s.a.w bersabda, "Solat lima waktu, Jumaat ke Jumaat dan Ramadhan ke Ramadhan, semuanya adalah penghapus dosa-dosa di antara kedua-duanya selagi mana dijauhi dosa-dosa besar.” (HR Muslim)